• Webshop Coaching
  • Webshop Support
  • Webshop Designs
  • Webshop Optimalisatie
  • Supportlijn 085-0486264
Webshop starten » Webshop Blogs » De belangrijkste SEO regels voor jouw webshop

De belangrijkste SEO regels voor jouw webshop

Gepubliceerd op 30 september 2020 om 17:46

Hoe en wie optimaliseert jouw webshop voor zoekmachines

Google hanteert maar liefst 200 factoren om de kwaliteit en ranking van jouw website te bepalen. Maar er zijn drie belangrijke pijlers die algemeen bekend zijn en op orde dienen te zijn. Deze pijlers zijn de TechniekContent en Autoriteit die je website heeft op het internet.

Betaal jij net al velen liever honderden euro's per maand aan bureaus die gouden bergen beloven zonder aan te geven hoe ze dit gaan bereiken. Zelf heb ik ook helaas deze negatieve ervaring mogen meemaken waar wij elke maand netjes €1500,00 betaalde om een betere positie in zoekmachines te krijgen. Tot we ineens waarschuwing na waarschuwing van Google mochten ontvangen en zelfs bijna verbannen werden.

SEO en SEO bedrijven kijken vaak niet verder dan vandaag

Het is of was een gerenommeerd bedrijf in Almere met grote klanten en toen we het bedrijf erop aanspraken verschuilde zij zich achter nieuwe regelgeving en konden zij voor hetzelfde bedrag per maand alles zo snel mogelijk conform nieuwe regels inrichten.

Google publiceert niets over het algoritme voor hun zoekmachine

Het is dan ook logisch dat niemand exact weet hoe je jouw webshop het beste kan optimaliseren voor zoekmachines. Daarnaast zijn er natuurlijk slimme koppen die een methode hebben om jouw webshop op exacte zoekwoorden snel omhoog te laten schieten. 

Pas op voor bureaus en experts in backlinken die zouden werken

Wanneer je de door jou verzamelde backlinks niet zorgvuldig controleert en slechte links niet verwijdert, loopt jouw webshop het risico op een fikse straf door Google. Jouw webshop kan zelf verbannen worden uit de zoekresultaten van de zoekmachines.

Google Penguin 4.0 inmiddels is een aanvulling op het algemene algoritme van Google dat sinds 2013 "Google Hummingbird" genoemd wordt. Google Penguin beoordeelt de kwaliteit van links tussen websites met als doel misbruik tegen te gaan. Het doel van Penguin is websites bestraffen die zich bezighouden met linkbuilding technieken die niet voldoen aan de Richtlijnen voor Webmasters van Google. Denk hierbij aan het automatisch genereren van links, linkuitwisselingsprogramma's of het kopen van links (bron Wikipedia).  Sinds de invoering ervan zijn talloze websites gestraft voor backlinks van twijfelachtige kwaliteit, met desastreuze gevolgen voor hun bezoekersverkeer. Als gevolg hiervan probeerden webmasters wereldwijd te redden wat er te redden viel en verwijderden zoveel mogelijk slechte backlinks naar hun website. Vaak zijn er voor al die Backlinks duizenden euro's betaald door onwetende ondernemers die in goed vertrouwen factuur na factuur betaald hebben.

Een dergelijke eenmalige actie heeft echter weinig zin, wanneer er geen duurzame strategie wordt gehanteerd om de kwaliteit van de backlinks op peil te houden. Een backlink is ‘goed’ wanneer deze volgens de criteria van Google van hoge kwaliteit is. Deze criteria zijn echter constant aan verandering onderhevig, waardoor je jouw linkprofiel om de zoveel tijd opnieuw moet controleren. Wanneer je zeker wilt weten dat je website niet het risico loopt op een straf van Google, is het verstandig om op basis van een duurzame linkbuilding strategie passende maatregelen te nemen. Pas dus op met marketingbureaus die gouden bergen beloven in resultaat, want dit kan op korte termijn zeker resultaat geven. Maar op langere termijn kan het desastreus zijn voor je website en vindbaarheid.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.