• Webshop Coaching
  • Webshop Support
  • Webshop Designs
  • Webshop Optimalisatie
  • Supportlijn 085-0486264
Webshop starten » Webshop Blogs » 6 gouden regels wanneer je een webshop gaat starten

6 gouden regels wanneer je een webshop gaat starten

Gepubliceerd op 30 september 2020 om 17:13

Je denkt na over het starten van een webshop, welke valkuilen zijn er. Hoe vind jij de juiste balans tussen wat jij mooi vindt maar wat werkt om je doelgroep aan te spreken. Hoe zorg je dat je webshop technisch in orde is en zo goed mogelijk beoordeeld wordt door zoekmachines? WebshopCoaching zet 6 gouden regels voor jou op een rij.

6 Gouden regels wanneer je een webshop gaat starten

Zorg dat je website actueel is 

Het landschap voor webshops veranderd steeds sneller. Minstens elke 2 jaar moet je groot onderhoud en updates doen wil je bijblijven. Een valkuil voor veel starters is dat ze van een custom-build webshop uitgaan en die laten bouwen door derden voor soms een zachte prijs. Maar achteraf blijkt de zachte prijs toch behoorlijk hoog op te lopen omdat je steeds elke wijziging of update zelf moet betalen. 

Kies voor het juiste Software Platform

Er zijn tegenwoordig vele Webshop Software platformen waaruit jij kan kiezen en nog een veelvoud aan bedrijven die jou een op maat gemaakte website kunnen aanbieden. Maar hoe maak jij de juiste beslissing?

Uiteraard loont het zich om meerdere offertes op te vragen bij webshopbouwers en of software platformen. Let er dan extra op dat de basisprijs vaak exclusief vele noodzakelijke functionaliteiten zijn. Ook wordt er veel misbruik gemaakt door partijen die doorhebben dat de ondernemer in kwestie geen verstand van zaken heeft als het om E-commerce. Ze laten de kassa rinkelen en vaak heb je geen idee wat ze nu en wanneer precies doen voor je. Zelf ik heb jaren geleden maandelijks bijna €1000,00 per maand betaald om hoger in de zoekresultaten te komen. Maar pas na ruim een jaar nadat ik zelf veel meer verstand van zaken had, kwam ik erachter dat ik er beter van op vakantie had kunnen gaan. Jij denkt nu misschien: ik wil me daar niet in verdiepen, daarvoor huur ik zo'n partij in. Maar geloof me, als je het gaat uitbesteden en je wil niet financieel uitgekleed worden, duik dan echt in de basis materie. Dit is exact waarom ik met WebshopCoaching ben gestart, niet om jou als ondernemer alles uit handen te nemen. Maar je wegwijs te maken in de basis materie van het Internet.

Zorg dat je je doelstellingen en doelgroep helder hebt

Doe een goed onderzoek naar de behoefte van jouw doelgroep en zorg dat je jouw doelstellingen helder geformuleerd hebt. Meten is weten! Dus doe geen aannames. Weet wat je (potentiele) klant wil en hoe je die kan aanspreken. Hou je doelstellingen realistisch en zorg dat je geen tijdsdruk hebt door goed te plannen. WebshopCoaching is ook sparringpartner en helpt zelfs bij het maken van jouw sales propositie. 

Je zal veel gebeld worden door marketing en internet bureaus

Dagelijks wordt ik nog gebeld door allerlei (Marketing) bedrijven die gouden beloftes doen. Vaak hebben zij niet anders dan een simpele schil gebouwd om de standaard Google Tools heen. Je betaald goud geld voor het schrijven van teksten of organische stijging in zoekmachines. 

Het leid vaak alleen maar tot teleurstellingen en meedenken doen ze al helemaal niet. In mijn wereld draait alles om beleving en wil je samen met je klant succesvol kunnen zijn. Dan is het begrijpen en begrepen worden. Vertrouw bij het inschakelen van een expert op je instinct en zit er altijd boven op. WebshopCoaching werkt ook voor jou, omdat jouw doelstellingen altijd centraal staan en wij ook "nee" durven te zeggen.

Een goed ingerichte webshop zorgt voor meer conversie

Je ziet tegenwoordig veel webshops die een enorm aanbod van artikelen omvatten. Maar steeds minder aandacht besteden aan de presentatie van bijvoorbeeld het product.  Slechte productinformatie en moeilijke bestelprocessen zijn absolute conversiekillers. Dit geldt ook voor onduidelijkheid over de identiteit van jou als ondernemer en de toegevoegde waarde die jouw organisatie toevoegt aan het product of de dienst die je levert. Ook is het belangrijk dat je webshop of bedrijf zich bindt aan een keurmerk. Hiervoor straal je vertrouwen uit!

Naast de presentatie is de technische inrichting wellicht nog wel belangrijker. Zorg ervoor dat je klant je site op zowel een laptop, mobiele telefoon of tablet goed kan bekijken. Zorg dat de laadtijd van je site in orde is en de veiligheid van je bezoekers gegarandeerd is. Op WebshopCoaching kan je een gratis Health Check aanvragen voor jouw website of webshop.

Probeer zoveel mogelijk zelf te doen en laat processen meegroeien met je webshop

Probeer zoveel mogelijk zelf te doen, maar zorg dat je het wel op de juiste manier doet. Let bij verkoop van je producten op alle kosten en neem niet aan dat inkoop-verkoop je winst is. Achteraf blijken er vaak tal van kosten te zijn waar je niet aan gedacht hebt. WebshopCoaching helpt ook bij het inzichtelijk maken van de kosten voor jouw webshop. 

Blog geschreven door:

Shui-Wha Roosenburg


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.