• Alle producten zijn toegevoegd aan uw winkelmandje.

Het belang van SEO voor je webshop op een rij

Het goed gebruiken van de SEO mogelijkheden van je webshop software is belangrijk om organisch gevonden te worden in zoekmachines op het internet. Hoe kijken zoekmachines hiernaar en hoe veel invloed kan je hier op uitoefenen.

Wil jij weten hoe goed jouw webshop scoort in zoekmachines en hoe goed deze geoptimaliseerd is? Vraag dan onze gratis webshop analyse aan en krijg binnen 24 uur de resultaten door ons gepresenteerd.


Hoe SEO werkt voor jouw webshop en zoekmachines zoeken

Google hanteert maar liefst 200 factoren om de kwaliteit en ranking van jouw website te bepalen. Maar er zijn drie belangrijke pijlers die algemeen bekend zijn en op orde dienen te zijn. Deze pijlers zijn de Techniek, Content en Autoriteit die je website heeft op het internet.

Betaal jij net als veel ondernemers honderden euro's per maand aan bureaus die gouden bergen beloven zonder aan te geven hoe ze dit gaan bereiken?

Hieronder beschrijven wij drie elementen die voor zoekmachines zeer belangrijk zijn voor de ranking van jouw webshop.

Dit heeft betrekking tot de volledige technische staat van jouw webshop. Techniek vormt de basis van een goede SEO, dit heb je als ondernemer redelijk zelf in de hand en staat in vaktermen ook wel als on-site SEO bekend. SEO draait om het leveren van de juiste informatie en een fijne gebruikservaring. Wanneer je dit vertaald naar techniek denk dan aan een snelle laadtijd, responsieve designs, geen onnodige codes in je CSS en een site die goed te lezen is en als veilig gezien wordt. WebshopCoaching gelooft ook nog eens dat het essentieel is dat je weet in welke markt de klant zich begeeft. Wie zijn de concurrenten, wat zijn de trends op lange termijn en in welke positie bevindt jij je in dit spectrum. Begrijpen en begrepen worden is ons motto, met een no nonsens mentaliteit werken we samen aan het succes van jouw webshop.

Naast een goede technische inrichting van jouw website kan deze ook niet zonder sterke SEO content. Met SEO content worden alle manieren van informatiedeling bedoeld die zo relevant mogelijk zijn afgestemd op de zoekopdrachten van jouw doelgroep. Dit kan in de vorm van een video, afbeelding, audio of tekst zijn. Bij SEO ligt het zwaartepunt bij tekst, aangezien zoekmachines dit het makkelijkst kunnen lezen. Daarnaast kunnen video’s of teveel afbeeldingen weer een negatief effect hebben op de laadtijd van jouw website. Ook content is een vorm van on-page SEO, omdat je de uitvoering en kwaliteit ervan zelf in de hand hebt. Maar het is wel belangrijk deze juist te plaatsen en te zorgen dat de content als waardevol wordt gezien. Niet alleen de tekst content is van belang maar ook de titels, gebruik van juiste lettertype zijn zeer belangrijk. Leesbaarheid is voor elke gebruiker van groot belang, dus laat de tekst ademen op je website. Geeft het de ruimte die het verdient zodat het ook de aandacht krijg die het verdient.

De autoriteit van een website is de laatste van de drie SEO pijlers en wellicht wel de belangrijkste. De autoriteit van een website wordt voornamelijk bepaald door hoeveel websites linken naar een betreffende website en wat de kwaliteit en relevantie van die links is. Welke websites naar jouw pagina’s linken, heb je niet volledig zelf in de hand. In ons vak noemen ze dit off-site SEO en is voor velen een lastige uitdaging. Ook moet je oppassen want vermeldingen op websites die voor Google als onbetrouwbaar worden gezien kunnen juist jouw autoriteit verkleinen in plaats van vergroten. Je website-techniek staat als een huis, je teksten zijn geoptimaliseerd op relevante zoektermen en je content is beter dan alles wat er online over hetzelfde onderwerp te vinden is. Maar toch toont Google de pagina’s van jouw concurrenten hoger in de zoekresultaten dan die van jou en dat begrijp je niet. Van Google zal je in ieder geval het antwoord niet krijgen. Het is dan zeer waarschijnlijk dat je website een “autoriteitsprobleem” heeft. Dat betekent dat er meer websites naar de pagina’s van je concurrenten linken dan naar jouw webpagina’s. Om te zorgen dat Google jouw pagina’s verkiest boven die van je concurrenten, zal je daarom aan de slag moeten met het actief genereren van backlinks richting jouw website. In ons vak wordt dat ook wel “Linkbuilding” genoemd, echter dit dient wel een natuurlijk linkprofiel te zijn. Het klakkeloos linken op grote verzamelsites zetten raden wij niet af en kan op zelf tot een boete of uitsluiting leiden door Google.

Wanneer je de door jou verzamelde backlinks niet zorgvuldig controleert en slechte links niet verwijdert, loopt jouw webshop het risico op een fikse straf door Google. Jouw webshop kan zelf verbannen worden uit de zoekresultaten van de zoekmachines.

Google Penguin 4.0 inmiddels is een aanvulling op het algemene algoritme van Google dat sinds 2013 "Google Hummingbird" genoemd wordt. Google Penguin beoordeelt de kwaliteit van links tussen websites met als doel misbruik tegen te gaan. Het doel van Penguin is websites bestraffen die zich bezighouden met linkbuilding technieken die niet voldoen aan de Richtlijnen voor Webmasters van Google. Denk hierbij aan het automatisch genereren van links, linkuitwisselingsprogramma's of het kopen van links (bron Wikipedia).  Sinds de invoering ervan zijn talloze websites gestraft voor backlinks van twijfelachtige kwaliteit, met desastreuze gevolgen voor hun bezoekersverkeer. Als gevolg hiervan probeerden webmasters wereldwijd te redden wat er te redden viel en verwijderden zoveel mogelijk slechte backlinks naar hun website. Vaak zijn er voor al die Backlinks duizenden euro's betaald door onwetende ondernemers die in goed vertrouwen factuur na factuur betaald hebben.

Een dergelijke eenmalige actie heeft echter weinig zin, wanneer er geen duurzame strategie wordt gehanteerd om de kwaliteit van de backlinks op peil te houden. Een backlink is ‘goed’ wanneer deze volgens de criteria van Google van hoge kwaliteit is. Deze criteria zijn echter constant aan verandering onderhevig, waardoor je jouw linkprofiel om de zoveel tijd opnieuw moet controleren. Wanneer je zeker wilt weten dat je website niet het risico loopt op een straf van Google, is het verstandig om op basis van een duurzame linkbuilding strategie passende maatregelen te nemen. Pas dus op met marketingbureaus die gouden bergen beloven in resultaat, want dit kan op korte termijn zeker resultaat geven. Maar op langere termijn kan het desastreus zijn voor je website en vindbaarheid.

Bij WebshopCoaching vinden we het belangrijk dat we onze klanten zoveel mogelijk uitleggen waarom we iets doen en wat de kwaliteit en vindbaarheid van hun webshop ten goede komt. We beloven geen gouden eieren, maar gewoon een webshop die voldoet aan de technische eisen van zowel zoekmachines als de wensen van haar bezoeker.

Heb jij vragen omtrent optimalisatie en SEO voor jouw webshop? Neem dan direct contact op met WebshopCoaching.


Lees ook andere interessante Webshop BLOGS van WebshopCoaching


Breid je verkoopactiviteiten uit naar de digitale en Corona vrije wereld van het internet

We hebben het allemaal mogen ervaren en nog nooit zijn we ons zo bewust geworden van de kwetsbaarheid die we als samenleving ondervinden wanneer het dagelijkse leven zoals we gewend waren stil komt te liggen en zelfs de deuren van onze winkels moeten sluiten. Hoe heb jij contact gehouden en hoe zorg jij voor de continuïteit van je bedrijf in een Lock down periode.

Bekijk één van onze stempelkaarten inzetbaar voor elke dienstverlening die wij aanbieden of bekijk onze kant en klare webshop pakketten.

 


Small, Medium of Big Business

Webshop totaalpakketten voor jouw webshop

Op welke punten maak jij de keuze voor jouw webshop? Is prijs - noodgedwongen of bewust - jouw belangrijkste punt? Of heb je de mogelijkheid om verder vooruit te kijken en is functionaliteit een belangrijke beslissingsfactor voor jouw keuze? Neem contact op met WebshopCoaching en laat je adviseren door een van onze webshop specialisten. Bel ons op 085-0486264, mail naar [email protected] of start hier een live chat:

€1.499,00
+